Scoala speciala

Scoala speciala

Fundatia Pretuieste Clipa se alatura Clasei I Integrate din cadrul Scolii Ion Olteanu Nr. 1 din Chitila, prin voluntarii Delia si Roxana, care vor ajuta la buna desfasurarea a activitatii educationale. 

 

Va prezentam interviul acordat de doamna profesoara Valeria Voicu ziarului CHITILA AZI:

 

 

Clasa I Integrată din Chitila este dedicată copiilor cu nevoi speciale. Aici, de la începutul anului È™colar 2012-2013, profesoara Valeria Voicu îi învață pe cei mici nu doar abecedarul È™i primele noÈ›iuni de matematică, dar È™i drumul către o dezvoltare cât mai bună È™i o copilărie normală.


Clasa I Integrată pentru copiii cu nevoi ip ea a fost înfiinÈ›ată în oraÈ™ul ip ea la începutul acestui an È™colar, de către Centrul Școlar pentru EducaÈ›ie Incluzivă PeriÈ™. Cursurile se desfășoară la Școla Primară Ion Olteanu din Chitila, iar în ip ea învață aici 6 copii din Chitila, cu ip eate severe. Cei mici au vârste cuprinse între 8 È™i 12 ani È™i prezintă elemente de hipoacuzie, autism, tulburări ip eate È™i tulburări de comportament. Cu o experiență de 29 de ani în învățământul special È™i masterat în educaÈ›ie ip eate, doamna Valeria Voicu este cea care îi ajută în fiecare ip e copii să îÈ™i dezvolte inteligenÈ›a È™i personalitatea.


Cum se desfășoară orele de curs la Clasa I Integrată?
V.V.: "Respectăm programa È™colară concepută pentru copiii cu nevoi speciale, dar È™i un program de intervenÈ›ie personalizat pentru fiecare copil în parte, adaptat în funcÈ›ie de posibilitățile reale ale fiecăruia. Cu cei 6 copii lucrez pe 3 nivele de grupe, fiecare având propriul ritm de învățare. Pe lângă metode precum exerciÈ›iul, explicaÈ›ia, conversaÈ›ia È™i observaÈ›ia, lucrăm mult individual, iar la activitățile de predare È™i învățare se adaugă terapii speciale: ludoterapia (terapia prin joc), terapia cognitivă È™i terapia ocupaÈ›ională. Avem multe fiÈ™e de lucru, folosim poveÈ™tile, muzica È™i jocurile, acestea având un impact semnificativ asupra componentei de socializare, cu rezultate în dezvoltarea imaginaÈ›iei, a creativității È™i a comportamentului."


Cum au evoluat copiii de la începutul anului È™colar?
V.V.: "Fiecare copil are mapa sa de lucru È™i este atent monitorizat pe parcursul activităților. Trei copii au deja o evoluÈ›ie foarte bună, doi- una medie, iar unul dintre copii a evoluat satisfăcător. A contat foarte mult È™i dacă cei mici au urmat cursurile unei grădiniÈ›e anterior, pentru că în aceste cazuri o serie de cunoÈ™tinÈ›e È™i abilități au fost deja formate. Însă deja se văd rezultatele muncii noastre, iar părinÈ›ii copiilor sunt foarte încântaÈ›i de modul în care s-au dezvoltat cei mici pe parcursul acestor prime luni de lucru. Copiii sunt mai responsabili, È™i-au dezvoltat cunoÈ™tinÈ›ele È™i au devenit mai activi, mai atenÈ›i È™i mai comunicativi. De altfel, colaborarea extrem de bună pe care o am cu părinÈ›ii reprezintă un factor important în evoluÈ›ia copiilor."


Ce obiective aveți pentru această clasă și ce perspective au copiii pentru viitor?
V.V.: "Obiectivele pe termen lung vizează educaÈ›ia È™i instruirea elevilor, precum È™i integrarea lor socio-È™colară È™i socio-profesională. Pe termen scurt, mi-am propus formarea È™i dezvoltarea abilităților de scriere È™i citire, deprinderea noÈ›iunilor de matematică, precum È™i dezvoltarea comportamentelor în societate È™i crearea unui anumit grad de independență prin activități polivalente de autoservire È™i autoîngrijire. În privinÈ›a paÈ™ilor ce vor urma în educaÈ›ia lor, ei vor putea termina 10 clase, iar cu ajutorul È™colilor profesionale vor avea oportunitatea să-È™i aleagă o profesie, în funcÈ›ie de domeniile pentru care au abilitățile necesare. Copiii cu nevoi speciale se pot integra în societate, însă depinde de fiecare caz în parte care va fi nivelul de independență."


Care sunt provocările cu care vă confruntați?
V.V.: "Învățământul special presupune lucrul într-un mediu dificil, în care este nevoie de mai multă energie, mai multe resurse È™i mai mult calm. ExperienÈ›a mă ajută să fac față provocărilor È™i îmi place ceea ce fac, deÈ™i este greu È™i obositor. Însă cu multă dragoste pentru copii, cu respect față de ei È™i cu echilibru, reuÈ™esc sa-mi duc la îndeplinire obiectivele, iar satisfacÈ›ia este imediată: la finalul fiecărei zile de lucru cu cei mici simt că am făcut ceva, că am reuÈ™it să-i mobilizez, că am mai făcut un pas înainte È™i că am realizat activitățile pe care mi le-am propus la clasă."


Ce le recomandați părinților copiilor cu nevoi speciale?
V.V.: "În primul rând, i-aÈ™ sfătui să accepte faptul că, copilul are nevoie de sprijin specializat. Acesta este primul pas. Următorul este înscrierea celor mici cât mai repede la grădiniță sau la È™coală, deoarece cu cât copilul este mai mic, cu atât problemele pot fi rezolvate mai uÈ™or. Să nu uite că dacă evoluÈ›ia copilului este foarte bună, el poate fi oricând reorientat la clasele normale din È™coli. Și nu în ultimul rând, să se documenteze, să fie alături de copii È™i să aibă încredere în programle concepute pentru copiii cu nevoi speciale. Cu multă dragoste È™i beneficiind de un program specializat, aceÈ™ti copii se pot dezvolta È™i se pot integra în societate."


Interviu realizat de Valeria Luca